Shakin perussäännöt

Osaatko jo shakin perussäännöt? Olisitko kiinnostunut oppimaan ne? Tällä sivulla kerromme shakin perussäännöistä sekä siitä miten shakkia pelataan.

Shakkilauta

Lähes jokainen taitaa tunnistaa shakkilaudan? Mutta kerrataan vielä, että laudalla on valkoisia ja mustia ruutuja vuorotellen. Samanvärisiä ruutuja ei laudalta löydy vierekkäin. Ruutuja on 8 x 8. Tiedätkö miten päin lauta tulee asettaa? Ellet tiedä, ei huolta, koska voimme kertoa sinulle, että kun aloitat pelin, tulee oikealla puolellasi alhaalla olla valkoinen ruutu.

Toinen pelaaja pelaa valkoisella ”armeijalla” ja toinen mustalla. Molemmilla on sotilaita kahdeksan kappaletta, torneja kaksi kappaletta, ratsuja kaksi kappaletta, lähettejä kaksi kappaletta, yksi kuningatar sekä yksi kuningas. Kuningatarta voidaan tässä pelissä kutsua myös daamiksi.

Kun peli aloitetaan, tulee nappulat laittaa laudalle tietyllä tavalla. Sotilaat tulevat pelaajasta katsottuna toiselle riville. Kuka sitten saa aloittaa pelin? Tähänkin on olemassa helppo vastaus! Se, jolla on valkoiset nappulat, saa aloittaa. Jokaisella nappulalla on omat liikkumissääntönsä.

Miten laudalla liikutaan?

Nappuloita siirretään vuorotellen. Linnoitus tekee tästä poikkeuksen. Nappulan voi siirtää tyhjänä olevaan ruutuun. Sen voi siirtää myös ruutuun, jossa jo on vastapuolen nappula. Tällöin nappula syö vastustajan nappulan ja vastustajan nappula otetaan pois laudalta. Kaksi nappulaa ei siis voi koskaan olla yhtaikaa samassa ruudussa. Ainoastaan ratsu saa hyppiä muiden nappuloiden yli. Muut eivät saa liikkua toisten nappuloiden yli. Kun pelaaja on irrottanut nappulasta otteensa, ei hän enää voi peruuttaa siirtoaan.

Tavoitteena on saada toisen ”armeijan” kuningas ahdistettua sellaiseen paikkaan, josta se ei enää voi liikkua – puhutaan torjumattomasta uhkauksesta. Tällöin voidaan sanoa voittajan saaneen shakkimatin tai matin. Jos kuningas on uhkauksen alla, mutta se voi vielä pelastautua, puhutaan shakista. Jos vastapuolen pelaaja uhkaa kuningasta, tulee pelaajan torjua uhkaus. Tähän on useita mahdollisia keinoja tilanteesta riippuen. Pelaaja voi lyödä shakkaavan nappulan. Pelaaja voi siirtää oman nappulansa kuninkaansa ja shakkaajan väliin. Pelaaja voi myös siirtää kuninkaansa turvaan. Ellei pelaaja pysty tätä tekemään, hän häviää pelin.

Kuningasta ei saa siirtää ruutuun, jossa sitä uhataan. Myöskään muita nappuloita ei saa shakissa siirtää tavalla, joka aiheuttaisi oman kuninkaan joutumisen shakkiin. Kun on vastustajan siirtovuoro kuningas ei siis voi olla ruudussa, jossa se olisi shakattuna.

Peli voi päättyä toisen luovuttamiseen tai pattiin. Patti katsotaan tasapeliksi ja tarkoittaa sitä, ettei siirtovuorossa oleva voi enää tehdä siirtoja, mutta shakkia ei kuitenkaan ole saavutettu. Peli voi päättyä myös siihen, että pelaajat sopivat tasapelistä.

Sotilas saa liikkua vain eteenpäin. Se kuitenkin lyö etuviistoon. Tavallisesti sotilas liikkuu vain yhden ruudun kerrallaan, mutta alkuasemasta lähtiessään se voi liikkua kahden ruudun verran, jos sen edessä olevissa ruuduissa ei ole nappuloita. Lähetin liikkumarata on viisto. Ratsu hyppelee L-kirjaimen muotoisesti ja se saa myös hypätä toisten nappuloiden yli.

Torni saa liikkua suoraan taakse, eteen, vasemmalle tai oikealle. Kuningatar saa siirtyä kuin lähetti tai kuin torni. Kuningas saa siirtyä ainoastaan yhden ruudun verran. Linnoitus aiheuttaa joitakin poikkeuksia perussiirtoihin. Linnoitusta ei kuitenkaan ole mahdollista tehdä kaikissa pelitilanteissa. Esimerkiksi jos tornin ja kuninkaan välissä on muita nappuloita, ei linnoitusta voi tehdä. Linnoitusta ei myöskään voi tehdä, jos kyseinen torni tai kuningas on jo liikkunut pelin kuluessa. Linnoituksen tekeminen on kiellettyä myös joissakin muissa tilanteissa, jotka riippuvat siitä, onko kuningas uhattuna vai ei. Kilpailutilanteessa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että tekee linnoituksen käyttäen oikeaa järjestystä.